Konsol pazarının önemli firmaları, yeni ürünlerini birer birer satışa sunuyor. Microsoft'un Xbox 360'ı uzun süredir piyasada, oldukça da kabul görmüş durumda. Öte yandan, Microsoft'un verdiği kararlar sonucunda daha önceki Xbox gibi, yeni Xbox 360'da resmi olarak Türkiye'de satılmamakta. Sony, biraz gecikmeli de olsa PlayStation 3'ü piyasaya sürmeye hazırlanıyor, ama ne yazık ki bu ürün konusunda Sony Türkiye hiç bir tanıtım yapmış değil. Nintendo'nun yeni ürünüyse Wii adını taşımakta. 8 Aralık'da piyasaya sürülecek olan Nintendo Wii, geçtiğimiz Perşembe günü ülkemizde basına tanıtıldı, biz de üzerlerine pek eğilemediğimiz diğer konsollara karşın Nintendo Wii üzerine bazı deneyimler edinme şansı elde ettik.


Düzenlenen etkinlikteki oyun noktaları.
Ekranda Wii Play paketinden bir oyun görülüyor.

Nintendo Wii, Sony ve Microsoft'un yeni konsollarından hayli farklı bir çizgide. Hem Sony, hem de Microsoft yeni konsollarında grafik ve işlem gücünü müthiş derece arttırdılar, çözünürlüğü HD düzeyine çektiler. Nintendo Wii ise donanım özellikleri olarak diğerleri kadar iddialı değil. Sistem, PowerPC temelli IBM tasarımı bir işlemci olan Hollywood ve ATI tasarımı bir grafik işlemcisi olan Broadway'den oluşuyor. Her iki işlemcinin de teknik özellikleri detaylı olarak açıklanmış değil. Cihazda 1T-SRAM adı verilen özel bir bellek bulunuyor, ayrıca 512MB flash bellek de cihaza eklenmiş. Oyunları için DVD kullanan cihazda ayrıca SD kart yuvası ve USB portları da var.
Ne yazık ki Wii'nin fiziksel detaylarını ince ince kurcalayıp görüntülememiz mümkün olmadı, çünkü düzenlenen etkinlikte çalışan tüm Wii konsolları kapalı vitrinler içindeydi. Cihazların bağlantı noktaları gibi bazı detayları görüntülemek istediğimizde, etkinlikte çalışan cihazlarla piyasaya sürülecek cihazların birebir aynı olmadıkları gerekçesiyle olumsuz yanıt aldık. Cihazın fiziksel yapısı konusunda edindiğimiz izlenim daha çok ufak boyutlarının cazibesinde odaklandı. Wii hemen hemen tüm fotoğraflarında altında ayağıyla, dik olarak görüntüleniyor ama aslında o ayak yerinden çıkabiliyor ve dilerseniz konsolu yatay olarak da konumlandırabiliyorsunuz. Konsolun ön yüzünde açma kapama, reset ve eject düğmeleri yer alıyor. Arkadaysa iki adet USB portu göze çarpmakta, ayrıca güç bağlantısı, TV çıkışı gibi bağlantılar arkada yer alıyor.


Cihazın stand-by konumundayken bile Internete bağlı kalabilme gibi bir özelliği var. Evinizdeki var olan kablosuz ağa bağlı olan Wii, bekleme durumunda minimum elektrik tüketerek Internete bağlı kalabiliyor ve hatta arka planda oyun demosu vs. download edebiliyor.

En önemli detay: Wii Remote

Wii'nin en önemli özelliği, kablosuz ve harekete duyarlı oyun kontrolcüsü Wii Remote. Firmanın "Mavi Okyanus" ismini verdiği strateji, Microsoft ve Sony'nin izledikleri yollardan farklı bir yol izliyor. Microsoft ve Sony, 2004 yılından itibaren büyümesi yavaşlayan küresel oyun pazarına hız katabilmek için çok güçlü grafik özelliklerine sahip yeni ürünler tasarlarken, Nintendo pazarın ancak daha önce oyun oynamamış, yeni oyunculara erişilerek büyütülebileceği düşüncesinde. Firma, çok farklı kontrol yöntemleri ve bu yöntemleri kullanan yenilikçi oyunlarla daha önce oyunlara hiç heves etmemiş kesimlere seslenmek istiyor, bu yüzden de yeni kablosuz kontrolcü en önemli parça durumunda, hatta tüm konsol bu kontrolcü etrafında tasarlanmış diyebiliriz. Biz de bütün ilgimizi bu parçaya yönelttik haliyle.
İki kalem pille çalışan ve konsolla iletişimini Bluetooth üzerinden sağlayan bu kontrolcü, içerdiği özel donanımla 3 boyutlu uzayda hareketi hassas şekilde algılayabiliyor. Wii'nin başına geçer geçmez ilk yaptığımız, kontrolcünün gerçekte ne kadar hassas olduğunu ve kontrollerle oyun arasında bir gecikme (lag) olup olmadığını test etmek oldu. Her iki yönde de olumlu izlenim edindik, kontrolcü şaşılacak kadar hassas ve hissedilir bir gecikme de yok. Kontrolcüyü çok farklı şekillerde kullanabiliyorsunuz, örneğin Red Steel gibi bir FPS oyunda kontrolcüyü ekrana dik tutarken, otomobil yarışı Excite Truck'da kontrolcüyü yan olarak elinize alıyorsunuz. Spor oyunlarında kontrolcüyü beyzbol sopası ya da tenis raketi tutar gibi tuttuğunuz da oluyor. Yani kullanım şekli oldukça esnek.
Kontrolcünün titreşim özelliği de var, vurulduğunuzda ya da aracınız yoldan çıktığında ufak titreşimlerle de tepki alıyorsunuz. Titreşim gücü biraz düşük ama sanıyoruz ki bilerek böyle tutulmuş, aksi halde cihazın titreşimleri oyunun kontrolünü etkileyebilirdi. Ayrıca, kontrolcüde ufak bir hoparlör de var, bu hoparlör bazı efektler için kullanılıyor. Örneğin tabancayla ateş ettiğinizde silah sesi elinizdeki kontrolcüden gelebiliyor.


Solda Nunchuk, sağda ise Wii Remote görülüyor

Kontrolcünün bir özelliği de genişleme olanağı. Kontrolcü üzerinde bir bağlantı noktası taşıyor ve buraya ek kontrol parçaları takılabiliyor. Bu ek parçaların ilki, Nunchuk adı verilen bir modül. Üzerinde bir analog kontrol kolu ve iki tetik taşıyan Nunchuk, aynı Wii Remote gibi üç eksende harekete duyarlı. Red Steel gibi oyunlarda her iki parçayı da kullanarak oyunu yönetmeniz gerekiyor, biz bunu biraz yorucu ve alışması güç bulduk açıkçası. Red Steel'de kapıları açmak için Nunchuk ile itmek, pompalı tüfeği doldurmak için Nunchuk'ı yukarı aşağı sallamak ilk başlarda eğlenceli, ama uzun vadede sıkıcı mı olur, bilemiyoruz. Nunchuk çalışması için gerekli gücü Wii Remote üzerinden sağlıyor.
Yalnız belirmek gerek ki Wii Remote ile ekran karşısında hareket ederek oyun oynamak, masa başında klavye ya da gamepad ile oyun oynamaktan çok daha yorucu. Kimi oyun meraklılarının kendini kaptırıp gerçekleştirdiği 5-6 saatlik aralıksız oyun seansları, Wii ile biraz zor gözüküyor.

Oyunlar nasıl?

Wii'nin donanım olarak büyük iddiaları olmadığı belirtmiştik. Bu durum oyunlara da yansımakta. Etkinlik çerçevesinde izlediğimiz ve oynadığımız oyunlar, grafik düzeyi olarak güncel PC ve Xbox 360 oyunlarından gerideydi. Nintendo'nun kendi hazırlattığı ve sistemle birlikte verdiği Wii Sports ve Wii Play türü oyunlar zaten grafik olarak oldukça yalın, daha çok teknoloji demosu tarzında şeyler. Türkiye'de düzenlenen etkinlikte toplam 7-8 kadar oyun sergileniyordu, biz de bunlara göz gezdirdik. Merakla beklenen oyunlardan Red Steel, bize Half-Life 2 öncesi PC oyunlarını anımsattı, grafik olarak pek özel bir yön göremedik. Excite Truck daha tatmin edici ve çok akıcı grafiklere sahipti. Zelda ise gördüklerimiz arasında en iyi grafikli oyundu denebilir. Wii müthiş grafikler ve çılgın efektlerle değil, kendine özgü, değişik oyunlarla öne çıkacak, bu belli. Tüm oyunlarda Wii Remote sisteminin kendine özgü yapısı kullanılmış. Golf oyununda sopayı gerçekten tutar gibi tutuyorsunuz, boks yaparken yumruk savurup, gard alıyorsunuz. Ayrıca oyunlara, kontrolcüyle kullanılacak minik hoşluklar da eklemişler. Örneğin Excite Truck'da kontrolcüyü, oyunla verilecek bir direksiyonun içine yerleştirip öyle oynayabiliyorsunuz, ya da beyzbol oyunu için yine içine kontrolcü takılan plastik bir beyzbol sopası kullanabiliyorsunuz.


Sergilenen oyunlar arasında grafik olarak en gelişmişi Zelda-The Twilight Princess'di

Konsolla birlikte Nintendo'nun çıkarttığı tek oyun, Zelda serisinin yeni oyunu The Twilight Princess. Bununla birlikte konsolla verilen Wii Sports ve Wii Remote ile birlitke verilen Wii Play diskleri var ama açıkçası bunları tek başlarına birer oyun saymak pek doğru olmayabilir. Diğer firmaların 8 Aralık'da satışa sunacakları oyunlar arasında Far Cry Vengeance, Blazing Angels, GT Pro Series, Red Steel, Splinter Cell Double Agent gibi isimler var. Need for Speed, Call of Duty, Fifa, NHL, NBA gibi seri oyunlar da kısa süre içinde konsola gelecekler.

Wii ve Türkiye

En başta da belirttiğimiz gibi, Wii tüm Dünya ile aynı anda Türkiye'de de 8 Aralık tarihinde satışa sunulacak. 8 Aralık'da Türkiye'de kaç adet ürün olacağı konusunda net bir bilgi yok, ama ürünün satışta olacağı konusunda garanti veriliyor. Hatta, yakında açıklanacak bazı mağazalarda Wii için sipariş, yani "pre-order" başlatılacağı da belirtildi. Nintendo Wii için Türkiye satış fiyatı 799 YTL, oyunlarsa 149 YTL olarak belirtildi. Açıkçası, bu fiyatların "ekonomik konsol" sloganıyla tam örtüştüğünü söylemek güç. Bizim fiyat beklentimiz bu değerlerin oldukça altındaydı. Öte yandan, Nintendo'nun Türkiye'deki temsilciliğini de yürüten Nortec firmasının verdiği bilgilere göre, her türlü oyun konsolu Türkiye gümrük mevzuatında "kumar makinesi" kapsamında değerlendiriliyor ve bu nedenle %30'a varan özel tüketim vergilerine tabii tutuluyor. Firma, ürünlerin Türkiye satış fiyatını büyük ölçüde etkileyen bu garip uygulamanın bir an önce basının da gündemine gelmesini dilemekte.
Nintedo Wii, Avrupa ve Türkiye'de "Wii Sports Pak" ismi verilen paket halinde satışa sunulacak. Paketin içeriği şöyle
  • Konsol
  • Adaptör
  • Algılayıcı - Algılayıcı için ayak - Algılayıcıyı tutturmak için bant
  • Konsol için ayak
  • Wii Remote + Wii Nunchuck oyun kontrolcüleri
  • Bağlantı kabloları
  • Wii Sports oyun paketi
  • Kullanım ve kurulum kılavuzları, çeşitli promosyon dökümanları



Oyun meraklıları, konsolu denemek isterlerse 7-10 Aralık tarihlerinde gerçekleşecek Trend Show 07 fuarında Wii ile tanışabilecekler. Konsolla birlikte Türkiye'de 12 oyun satışa sunulacak, ayrıca çeşitli Gamecube oyunları da satışa sunulacak. Sistemin emulatör sayesinde çalıştırdığı eski Sega ve TurboGraphx oyunlarıysa Internet üzerinden satın alınıp download edilecekler.

Son yorumlar

Wii ile tanışmamız çok uzun sürmedi, ama genel olarak konsept üzerine çok şey öğrendik. Görülüyor ki Nintendo'nun elindeki ürüne çok uyan bir stratejisi var, ya da stratejisine çok uyan bir ürünü var. Wii bizce oyunları çok ciddiye alan, tutkulu oyunculara pek cazip gelmeyecektir. Öte yandan, oyunlarla çok yakınlığı olmayan ama oyunları da merak eden biri için Wii çok değişik bir deneyim sağlayabilir. Nintendo zaten en baştan beri aile dostu bir firmadır, firmanın oyunlarında şiddet dozu ölçülü tutulur. Şimdi, Wii'nin oyunlara bir de fiziksel boyut katmasıyla, Wii aile ortamlarında kendine güzel bir yer edinebilir gibi düşünüyoruz. Aynı şekilde, arkadaş toplantılarında da Wii'nin rakiplerinden fazla eğlence sağlayacağı kesin. Hatta oyun deneyimi olmayan yaşlıların da Wii'nin basit ve doğal kontrol yöntemlerinden etkilenip, oyun oynamayı deneyeceklerini düşünebiliriz.
Nintendo, alanında güçlü bir marka ve Wii'nin belli bir başarı sağlayacağı kesin. Fiyat konusunda aşırı hassas olan ülkemizde, Wii'nin başarısı yolundaki en büyük engel fiyatı, çünkü yüksek fiyatlı rakiplerinin karşısına "ekonomik konsol" sloganıyla çıkan bir ürünün 149 YTL'lik oyun fiyatı, ne kadar ekonomik olduğu konusunu sorgulamamızı gerektiriyor. Ülkemizde oyun kiralama konusunda da herhangi bir sistem olmaması, oyun fiyatlarını iyice sorun haline getirmekte.


Wii'de kullanılan kontrol yönteminin başarısı, aynı sistemin yakında PC'lere de aktarılacağını düşündürüyor. Belki Wii'nin en büyük açılımı da bu olur, oyunların kontrol sistemlerinde bir devrim başlatır. Bunu bekleyip göreceğiz.

Not: Alıntıdır.